Δημιουργία Business Plan: Πλήρης Οδηγός (2025)

Η δημιουργία business plan είναι ένα καίριο σημείο σε κάθε επιχείρηση. 

Κάθε επιχειρηματίας πριν ξεκινήσει ένα νέο βήμα πρέπει να οργανώσει εκτενώς το τι ακριβώς θέλει να κάνει και πως θα το πετύχει. 

Σε αυτό τον οδηγό λοιπόν θα δούμε:

  • Τι είναι το business plan και γιατί είναι σημαντικό
  • Ποιοι είναι οι δύο τύποι επιχειρηματικών πλάνων
  • Ποια είναι η διαφορά μεταξύ business plan και business model
  • Ποια είναι τα βασικά στοιχεία της δομής ενός business plan, και
  • Πόσο κοστίζει ένα business plan

Ας τα δούμε λοιπόν ένα ένα.

Τι Είναι το Business Plan και Γιατί Είναι Σημαντικό;

Το business plan (επιχειρηματικό πλάνο) είναι ένα αναλυτικό έγγραφο που περιγράφει τη στρατηγική, τους στόχους και τις δράσεις που θα αναληφθούν για την υλοποίηση μιας επιχειρηματικής ιδέας. 

Περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την αποστολή της επιχείρησης, την ανάλυση της αγοράς, τον ανταγωνισμό, την περιγραφή των προϊόντων ή υπηρεσιών, τη στρατηγική μάρκετινγκ, την οργάνωση της επιχείρησης, τον χρηματοοικονομικό προγραμματισμό και τις εκτιμήσεις των οικονομικών αποτελεσμάτων.

Σημασία του Business Plan:

  • Καθοδήγηση και Στρατηγική: Παρέχει μια ξεκάθαρη εικόνα της κατεύθυνσης που πρέπει να ακολουθήσει η επιχείρηση και τις στρατηγικές ενέργειες που θα ληφθούν για να επιτευχθούν οι στόχοι της.
  • Χρηματοδότηση: Είναι ένα κρίσιμο εργαλείο για την εξασφάλιση χρηματοδότησης από τράπεζες ή επενδυτές, καθώς τους βοηθά να κατανοήσουν την οικονομική βιωσιμότητα και τις προοπτικές της επιχείρησης.
  • Αξιολόγηση Επιχειρηματικών Ευκαιριών: Διευκολύνει την ανάλυση και την εκτίμηση των επιχειρηματικών ευκαιριών και κινδύνων, βοηθώντας στην καλύτερη λήψη αποφάσεων.
  • Οργάνωση: Δημιουργεί σαφή δομή και οργανωτικό πλαίσιο για την επιχείρηση, προσδιορίζοντας τους ρόλους και τις ευθύνες των εμπλεκομένων μερών.
  • Ανάπτυξη και Ανάδραση: Παρέχει το πλαίσιο για τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη της επιχείρησης και μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο παρακολούθησης και ανατροφοδότησης για την πρόοδο και την προσαρμογή της στρατηγικής της επιχείρησης.

Τύποι επιχειρηματικών πλάνων

Υπάρχουν διάφοροι τύποι επιχειρηματικών πλάνων, οι βασικότεροι από τους οποίους είναι οι 2 ακόλουθοι:

1. Traditional business plan

Το traditional business plan πρόκειται για τον πιο κοινό τύπο επιχειρηματικού πλάνου. Τα παραδοσιακά business plans απαιτούν περισσότερη εργασία, καθώς συνήθως περιλαμβάνουν πολλές λεπτομέρειες και προσφέρουν μια αναλυτική παρουσίαση της εταιρείας και των στόχων της.

Όπως καταλαβαίνεις, αυτά τα σχέδια συνήθως είναι εκτενή. Οι επιχειρηματίες δημιουργούν ένα παραδοσιακό business plan κυρίως για να ζητήσουν χρηματοδότηση από παραδοσιακές πηγές επένδυσης.

2. Lean business plan

Το lean business plan (λιτό επιχειρηματικό σχέδιο) είναι ουσιαστικά μια πιο σύντομη εκδοχή του παραδοσιακού business plan.

Έχει προφανώς παρόμοια δομή, με τη διαφορά ότι εστιάζει και περιλαμβάνει μόνο τις πιο σημαντικές πληροφορίες, χωρίς να είναι ιδιαίτερα αναλυτικό ή λεπτομερές (συχνά έχει έκταση μόλις μιας σελίδας).

Οι επιχειρήσεις συνήθως συντάσσουν ένα τέτοιο business plan για να εντάξουν τις νέες προσλήψεις ή για να τροποποιήσουν υπάρχοντα επιχειρηματικά σχέδια για μια συγκεκριμένη αγορά-στόχο.

Ποια Είναι η Διαφορά Μεταξύ Business Plan και Business Model;

Πολύ συχνά, οι όροι «επιχειρηματικό σχέδιο» (business plan) και «επιχειρηματικό μοντέλο» (business model) χρησιμοποιούνται ως συνώνυμα, αλλά στην πραγματικότητα δεν έχουν την ίδια έννοια.

Ποια είναι, λοιπόν, η διαφορά τους;

Όπως αναφέραμε, το επιχειρηματικό σχέδιο είναι ένα έγγραφο που περιγράφει τους επιχειρηματικούς στόχους, τις στρατηγικές, τη λειτουργία της επιχείρησης, τα προϊόντα, τα οικονομικά στοιχεία κ.ά. Συνολικά, το business plan περιλαμβάνει όλες τις πληροφορίες που θα χρειαστεί ένας υποψήφιος επενδυτής, για παράδειγμα.

Αντίθετα, το επιχειρηματικό μοντέλο αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο η επιχείρηση δημιουργεί και προσφέρει αξία, δηλαδή στο πώς θα πετύχει να αποκτήσει κέρδη και να υλοποιήσει το επιχειρηματικό σχέδιο.

Ποια Είναι τα Βασικά Στοιχεία της Δομής Ενός Business Plan;

Φυσικά, δεν είναι όλα τα business plan ίδια, όμως τα περισσότερα έχουν 5 βασικά στοιχεία. Αυτά είναι τα ακόλουθα:

1. Περίληψη

Η περίληψη του επιχειρηματικού σας σχεδίου είναι και η αρχή, μα θα πρέπει να την ολοκληρώσετε τελευταία.

Αυτό συμβαίνει γιατί η περίληψη συνοψίζει το σύνολο του επιχειρηματικού σας σχεδίου σε μία σελίδα.

Ξεκινήστε με μια εισαγωγή που θα παρουσιάσει την επιχείρησή σας και θα δώσει στον αναγνώστη μια γενική εικόνα για το περιεχόμενο του business plan.

Η περίληψη αναδεικνύει τα πιο σημαντικά σημεία του σχεδίου, οπότε σκεφτείτε αυτήν την ενότητα ως το «εναρκτήριο βήμα». Στόχος είναι να αναφέρετε τις πιο ελκυστικές στρατηγικές και ευκαιρίες της επιχείρησής σας.

2. Επισκόπηση επιχείρησης

Σε αυτήν την ενότητα, μπορείτε να αναλύσετε σε βάθος τα βασικά στοιχεία της επιχείρησής σας, απαντώντας στα εξής ερωτήματα:

  • Ποια είναι η δομή της επιχείρησής σας (Ατομική επιχείρηση, ΕΠΕ, ΑΕ κ.λπ.);
  • Πού βρίσκεται η επιχείρηση και ποιος είναι ο ιδιοκτήτης της; Έχει υπαλλήλους;
  • Τι πρόβλημα λύνει η επιχείρηση και πώς το κάνει;
  • Ποια είναι η δήλωση αποστολής σας; Αυτή περιγράφει τον λόγο ύπαρξης της επιχείρησης. Για να τη διατυπώσετε, σκεφτείτε τις βασικές αξίες της και τους πελάτες που εξυπηρετείτε.

Μην παραλείψετε τη δήλωση αποστολής, καθώς μπορεί να είναι το στοιχείο που θα παρακινήσει έναν επενδυτή να ενδιαφερθεί για την επιχείρησή σας.

3. Περιγραφή προϊόντων και υπηρεσιών

Ως ιδιοκτήτης, γνωρίζετε καλά την επιχείρησή σας και τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιείστε. Ωστόσο, ο αναγνώστης του επιχειρηματικού σας πλάνου μπορεί να μην είναι εξοικειωμένος με τα συγκεκριμένα στοιχεία και θα χρειαστεί μια αναλυτική περιγραφή των προϊόντων και των υπηρεσιών σας.

Στην ενότητα αυτή, πρέπει να αναφέρετε:

  • Ποιες υπηρεσίες προσφέρετε: Περιγράψτε τις υπηρεσίες σας και πώς εξυπηρετούν το κοινό-στόχο σας.
  • Ποια προϊόντα διαθέτετε: Αναλύστε τα προϊόντα σας (και τους διάφορους τύπους τους, αν υπάρχουν) και πώς καλύπτουν τις ανάγκες των πελατών σας.
  • Πώς χρεώνετε: Αν παρέχετε υπηρεσίες, εξηγήστε πώς χρεώνετε (ωριαία, ανά έργο, ή με άλλο τρόπο). Αν πουλάτε προϊόντα, αναφέρετε τα εύρη τιμών.

4. Ανάλυση αγοράς και ανταγωνισμού

Η ανάλυση αγοράς εξηγεί πώς τα προϊόντα και οι υπηρεσίες σας απαντούν στις ανάγκες και τα προβλήματα των πελατών σας.

Αυτή η ενότητα περιλαμβάνει έρευνα για την κατάσταση και την πορεία του κλάδου και της αγοράς-στόχου σας. Η έρευνα θα αναδείξει κερδοφόρες ευκαιρίες και θα εξηγήσει γιατί η επιχείρησή σας είναι σε μοναδική θέση για να τις εκμεταλλευτεί.

Θα πρέπει επίσης να αναφέρετε τη στρατηγική marketing και πώς αυτή απευθύνεται στο κοινό σας.

Συμπεριλάβετε μια αναλυτική περιγραφή των πελατών-στόχων σας, προσδιορίζοντας ποιοι είναι αυτοί και ποιοι αγοράζουν το προϊόν σας. Προσέξτε να μην προσπαθήσετε να εξυπηρετήσετε «όλους», καθώς αυτό μπορεί να σας κάνει να μην ξεχωρίσετε στον ανταγωνισμό.

Η ενότητα ανάλυσης αγοράς περιλαμβάνει και τη μοναδική σας πρόταση αξίας (UVP), που είναι το στοιχείο που σας διαφοροποιεί από τους ανταγωνιστές σας και καθορίζει την επιτυχία σας.

Χωρίς UVP, δεν θα έχετε στρατηγική για να αντιμετωπίσετε τον ανταγωνισμό.

5. Χρηματοοικονομική στρατηγική

Η χρηματοοικονομική στρατηγική θα συνοψίσει τα έσοδα, τα έξοδα, τα κέρδη και το οικονομικό σχέδιο για το μέλλον.

Μπορεί επίσης να περιλαμβάνει απειλές και ευκαιρίες, όπως οικονομικούς παράγοντες ή νομικούς περιορισμούς.

Η καλύτερη προσέγγιση για να συνοψίσετε αυτή την ενότητα είναι μια ανάλυση SWOT, η οποία θα δείξει τη θέση της επιχείρησής σας σε σχέση με τους ανταγωνιστές.

Πόσο Κοστίζει ένα Business Plan;

Το κόστος ενός επιχειρηματικού σχεδίου δύναται να ποικίλλει ανάλογα με διάφορους παράγοντες, όπως η πολυπλοκότητα της επιχείρησης και η εμπειρία του ατόμου ή της ομάδας που το δημιουργεί.

Ο καλύτερος τρόπος να πληροφορηθείτε με ακρίβεια για το κόστος ενός business plan είναι να επικοινωνήσετε με μία ικανή ομάδα που μπορεί να σας το δημιουργήσει. 

Στους AccountSaints αναλαμβάνουμε την δημιουργία business plan με εμπιστοσύνη και αξιοπιστία και εξειδικευμένες γνώσεις πάνω στον κόσμο των επιχειρήσεων. 

Συνοψίζοντας

Η δημιουργία business plan σε κάθε περίπτωση είναι αναγκαία για την επιτυχημένη πορεία μιας επιχείρησης. 

Για τον λόγο αυτό είναι σημαντικό να δημιουργηθεί με πολύ προσοχή και σωστούς χειρισμούς. 

Στην AccountSaints αναλαμβάνουμε την δημιουργία του business plan σας αλλά και πολλές άλλες υπηρεσίες που αφορούν την επιχείρηση σας όπως συμβουλευτική, υπηρεσίες φορολογικού καθεστώτος και λογιστικής.

Επικοινωνήστε μαζί μας στο τηλέφωνο  2610 621 280 ή στο email [email protected] και λάβετε όλες τις πληροφορίες που χρειάζεστε!

Related Posts